جهان (تصوف)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جهان‌شناسی (انگلیسی: cosmologyجهانشناسی علمی است که از قوانین عمومی جهان، با توجه به اصل و تکوین آن بحث می‌کند، خواه این بحث تجربی باشد، خواه فلسفی (نظری).

اصطلاح جهان[ویرایش]

جهان (کون) مترادف وجود مطلق عام است و به جهان هستی از آن جهت که جهان است یعنی دارای نظام استوار است (نه از آن جهت که حق است) گفته می‌شود و نیز کون به معنی چیزی است که خدا آن را از عدم به وجود آورده‌است.

دلیل جهانی[ویرایش]

جهانی (Cosmique);(Cosmologique) منسوب به جهان است، از این جهت که جهان یک کل است. دلیل جهانی معادل [برهان واجب و ممکن]‏ عبارت است از اثبات وجود خداوند با استناد به وجود جهان زیرا جهان و آنچه در آن است ممکن الوجود است و هر ممکنی حادث است و هر حادثی نیاز به محدث دارد. این دلیل در مقابل برهان وجودی معادل برهان صدیقین‏ است.

جهان پیدایی[ویرایش]

جهان پیدایی (Cosmogonie) یا علم به منشأ جهان علمی است که متضمن توصیف اصل، تکوین و منشأ جهان است و اغلب دارای یک طبیعت اسطوره‌ای است.[۱]

فیوضات[ویرایش]

آنچه در جهان هستی پا به عرصه وجود نهاده‌است، هرکدام مظهر اسمی از اسمای خدا است. فیوضات الهی (Emanations) به مخلوقات به واسطه اسمی از اسمای الهی است و هر اسمی فیض خاصی را افاضه می‌کند، و «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» * که جامع جمیع فیوضات است، هم بخشنده وجود و هم کمال وجود است.[۲]

عالم محسوس[ویرایش]

عوالم محسوس و تحت ادراک انسان: عالم ملک و شهادت و عالم ناسوت که کون جامع و علّت غائی و آخر تنزّلات و مجلی کلّی است.[۳]


منابع[ویرایش]

  1. جمیل صلیبا - منوچهر صانعی دره بیدی، فرهنگ فلسفی، انتشارات حکمت - تهران، چاپ: اول، ۱۳۶۶
  2. محمد علی شاه آبادی، شذرات المعارف، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - تهران، چاپ: اول، ۱۳۸۶.
  3. بابا طاهر عریان/سید علی همدانی/خواجه عبدالله انصاری، مقامات عارفان سه اثر بزرگ از سه عارف بزرگ، کتابخانه مستوفی - تهران، چاپ: دوم، ۱۳۷۰.